2013. aastal Võrumaa metsade sügavuses sündinud Tankist keevitab ausat ja tuliselt sõjakat speed-thrash metalit. Bändi vanakoolihõngulist muusikat veavad täisvõimsusel keevitavad intrigeerivad kitarrikäigud ja läbimõeldud omanäolised loostruktuurid, vürtsitatud ohtrate soolode ja otsekohese sõnumiga.
"2014. a alustasime kontserttegevusega ja avaldasime viieloolise kodukootud demo CD-R "Mortuary", mis võeti Eesti metalmaastikul soojalt vastu ning pandi peagi Trash Can Dance'i kaudu kassetile. 2015. a võtsime linti kuueloolise loomutruu speed-thrash EP "Be Offended". Pärast singleid "I Live... Again!" ja "Death Division" andsime detsembris 2016 panuse rahvusvahelisse projekti "Trench Art – A Tribute To Loits". Meie kiire, vali ja range thrash metal on mürisenud ühel laval legendidega The Exploited, Metsatöll, Loits, J.M.K.E., Tharaphita ja teised," kirjeldab end Tankist.
Tankist võitis 18.veebruaril 2017 Tallinnas toimunud üle-Eestilise rokk- ja metalbändide konkursi FUBAR 666. Viimati esineti 29.septembril Rockstar`sis enne kaheksa kuu pikkust lavapausi, mis tingitud frontmani kaitseväteenistusse minemisest.
9.novembril 2017 ilmus Tankist esimene kauamängiv album “Unhuman”. Väga ametliku versiooni kohaselt: “üheksa nõelavat thrash metal lugu, mis vanakooli vaimust kantuna kirjeldavad kartmatult praeguse maailma vigu, sekka süstitud seiklusrikast vägivalda ja muserdavaid mõtteid. Sajakonna rifi pikkuse teekonna kihutame mööda noatera, järgides printsiipi: “rusikaga-näkku-raisk laulud, brutaalselt aus tervik””.
Bänd on veendunud, et poliitkorrektsusel pole kunstis kohta. Tipp-poliitik peab kokkuleppevõimaluste hoidmiseks ja tuumanupu turvamiseks laveerima väga ettevaatlikult valitud sõnadega. Selline käitumine paraku ei tee noorest karvasest või sinu emast poliitikut, vaid loob “normaalse ainutõe” kõlakambri. Julgustamaks inimesi avaldama ausaid arvamusi, on juhtfiguuri ning ansambli peamise visionääri Kevin Marksi sõnul laulutekstidesse pikitud üle võlli satiirilis-provokatiivseid väljaütlemisi, mis mitte just kogemata võivad mõjuda intellektuaalse paremsirgena valitud sihtgruppide Achilleuse kanna – tunnete pihta. Igaühel on õigus mingisuguse tõe abil haavatud tunnetele, ent solvumine ei ole argument. Siiski ei maksa albumitekste lugema asudes eeldada lõpmatut triggerdamist, vaid vaheldusrikkuse hüvanguks on ruumi ka oma mullis-ringis sitaks närvi ajanud seikadele, lõbusalt vihasele vägivallale, fantastiliselt nõmedale tulevikule ja imelikule (ehk imelisele?) seksseiklusele ja veel.
Riff rifi järel üksnes primitiivse tunde järgi – kui see kõlab hästi, siis see kõlab hästi – on kirjutatud see muusika. Mõni käik on vanem kui bändi esiksingel Mortuary, kuid enamik materjali sündis vahemikus 2015-2017, viimane lugu lausa nii hilja, et plaanitud kaheksa palaga albumile jäi vaakumit juba stuudiosessioonide ajal ülbelt sünnitusmaja ukse jalaga lahti löönud üheksandalegi laulule. Ruumi jäi ka paljudele soolodele, mida Kevin ja Ivo Laanelind omavahel mõnusalt kontrasteeruvate stiilidega linti ludistasid. Selle kohta ütleb Ivo väljapeetult: “teadsin, et tööd on kõvasti, sest Tankisti lugudes on soolosid sitaks. Kahe päevaga sain kõik vajaliku linti ning tulemus on hea. Jäin enda tööga rahule.” Olgu öeldud, et väga rahule jäi ka bänd.
Järgides oma kitarrikompositsioonide eklektilist ettearvamatut iseloomu, tegeleb Kevin ka lauldes muutliku karakteriloomega, kus äsja veel natuke nokkivast tüübist saab järgmisel taktil taktitundetu mõrtsukpsühhopaat. Marune haukumine vaheldub efektselt kaasakiskuvate vokaalmeloodiatega; kord leidis Võru Muusikakooli helirežissööri Tiit Kõlli terav kõrv lausa paralleeli Rushiga. Ega Tankisti eesmärk polegi olnud kirjutada thrash metalit, vaid häid lugusid – thrash lihtsalt voolab neis looduslikult.
Nagu hea rätsep, kes, mõõtes ära Bibendumi kõik voldid, õmbleks ka sellele kõige progressiivsemate vormidega kehale hästi istuva ülikonna, arvestab Simo Atso trummipartiisid luues iga kidrakäigu omapära ja eritunnetust: “Need Tallinn-Võru tripid olid mõnusad, et tee peal inspiratsiooni saada. Kuulasin rifi järgi, kui riff kõlas nagu Megadeth, tegin Nick Menzat, vahel aimasin Johnny Kellyt, vahel Loitsu ja King Diamondi vaibi. Üldiselt palju austusavaldusi, suur pada lemmikute mõjutusi ühtseks tervikuks seotuna. Olen õnnelik, kuidas välja tuli.”
Bassist-kuid-mitte-eriti-useless-cunt-ehk-lausa-produtsent Henry Tormi käe all Võru Muusikakooli stuudios lindistatud toored helirajad küpsetas vene keedumuna moodi mõnusalt pooltooreks Margus Traumann: “Töötasin “Unhumani” kallal vist umbes kolm nädalat ja tihtipeale tähendas see seda, et ärkasin hommikul üles ja asusin kohe tegudele. Ja kindlasti oli “Unhuman” ka viimane asi enne magamaminekut. Eesmärk oli sihtida vanakooli dünaamilist saundi, sellist naturaalset mixi, mis jätaks kuulajale võimaluse (taas)leida volüüminupu tegelik võlu. Nüüd, kui see kõik valmis, on jäänud mu ellu suur auk, mis vajab täitmist. Ma vist tõesti armastan enda ala ja võiksingi seda surmani teha.”
Mõtliku pilguga surnu? Kaanepildi maalis n-ö kolmas roomik tanki all, bändi peamine kunstnik ja mänedžer Fengarm (Rainer Parijõgi): “Ma olin “Unhumani” jaoks valmis tegema ülidetailse hiiglasliku maali, aga see ei ole see pilt. Kevinile meeldis üks muuseas tõmmatud kritseldus ja sinnapaika jäid mu grandioossed plaanid – töötasin tolle liinile aetud pea motiiviga edasi, püüdes tabada midagi kummastavat ja kõledat, kus teose keskne detail oleks tegelikult väheoluline, illustratiivne, ent suur pilt peidab end vaataja nina all abstraktse hoomamatusena. Umbes nagu maailm, mis serveerib meile sõdasid, aga ka ohutuid hälbeid kui olulisi probleeme, üritades nii hoida inimesi vaatamast iseenestesse.”
Tankisti debüütalbum “Unhuman” on saadaval digitaalsel kujul www.tankist.bandcamp.com veebilehel. CD versioon jõudis müügile novembri teises pooles.
Peale sõjaväge ja koosseisu muutusi jäi algsest pundist alles vaid Kevin Marks. Juunis 2018 tehti teatavaks uus koosseis kus lisaks trummarile Simo Atso, on Viljandi Kultuuriakadeemias helindust õppiv basskitarrist Margus Traumann ja soolokitarril India mees PhD Ashutosh Simha. Enda sõnul Indiast just parema metal skeene otsinguil Eestisse kolinud Ashutosh töötab TTÜ-s teadlasena ning omab doktorikraadi kontrollteooria alal.
“Koosseisuvahetus lihtsalt juhtus. Eelmised liikmed alustasid oma teistlaadi projekte, tuult neile tiibadesse. Uut Tankisti aga ühendab kirg just ausa thrash metal'i vastu ning seda on tunda meie uues hingamises. Varem ongi meil olnud kas väga motiveeritud, kuid mitte nii head mängijad või tipptasemel pillimehed, kes polnud sellest konkreetsest žanrist innustatud. Nüüdses koosseisus on mõlemad head omadused igas liikmes,” ütleb sõna sekka bändi tegemisi algusest peale kõrvalt jälginud mänedžer ja kunstnik Fengarm.
Debüütalbumi "Unhuman" plaadiesitluskontsert leidis aset 1.septembril 2018 Tallinnas värskes rokiklubis Barbar, kus astutakse üles peaesinejana. 12.oktoobril astuti üles Tartus, klubis Rock & Roll, kaaslasteks Must Hunt.
Uus koosseis ei püsinud siiski kaua muutumatuna, kui 2019. aasta veebruaris läksid bändi teed Ashutoshiga viimase tiheda töögraafiku tõttu lahku ning teise kitarristi positsiooni võttis üle Martin Väinmaa.
Thrash metal’i kollektiiv Tankist sai 4.mail 2019 kuueaastaseks ja sel puhul lasi bänd välja virtuaalreaalsusvideoga singli “Doom”. “See lugu oli olemas juba esimesel põrandaalusel demol aastal 2014. Kõik ülejäänud tollased palad on saanud õigustatult uue kuue, ka “Doom” ootas õiget hetke,” räägib bändi juhtfiguur Kevin Marks. Ta lisab, et kui varem käsitles tekst aeglast surma kosmosevaakumis, siis nüüdsel versioonil, inspireerituna astronoomide hiljutisest teadusvõidust, sukeldutakse musta augu sündmuste horisondi taha. Sünnipäeva puhul anti Tallinnas rokiklubis Barbar vinge kontsert.
Tankist avaldas 19.septembril võrukeelse pala “Kon kuradi kotsil ma elä?”, mis on maailma esimene selles murdes kirjutatud thrash metal lugu. Kevin Marksi Aapo Ilvese sõnadele kirjutatud “Kon kuradi kotsil ma elä?” räägib väikerahvaste võitlusest püsimajäämise nimel aina üleilmastuvas massikultuurialtis ühiskonnas ja tõstatab küsimuse, kas kohalikel vanadel traditsioonidel on lootust kindlale tulevikule. Lugu annab sellele küsimusele ka ühe võimalikest vastustest.
28.veebruaril 2020 avaldas veebiväljaandena raskemuusika ajakiri Antichrist Magazine ansambli Slayer tribuutalbumi, mille avaloona kõlab Tankisti versioon laulust “Evil Has No Boundaries”. Kevin Marks sõnas, et Slayer on Tankisti ikka inspireerinud ja paralleele on tõmmanud ka kriitikud. “Eriti meie varajast loomingut on võrreldud Slayeri samuti varase kraamiga. Panime siis sellele teemale loogilise punkti, võttes kaverdada nende 1983. aasta debüütalbumi esimese loo, mis nüüd hästi tabavalt annab avapaugu ka tervele kogumikule.”
Tankist töötab oma teise albumi kallal, muusikat loob peamiselt Kevin Marks. Hea võimalus uusi lugusid kuulda oli 2.juulil Vana-Vigalas festivalil Hard Rocl Laager 2022 ning 8.juulil Barbar Feastil Viikingite külas. Tankist esines 22.juulil Punk & Rock festivalil @ Raadi mõisapark Tartu.
Thrash metal’i bänd Tankist avaldas 28.aprillil 2023 loo ”Paragraph 58”, võttes luubi alla Nõukogude Liidus miljonite alusetute arreteerimiste taga olnud kriminaalkoodeksi paragrahvi nr 58. Selle looga ja peagi ilmuva albumiga üldiselt on Tankist otsustanud raudkindlalt seista vastu kõigile totalitaarsetele režiimidele Nõukogude repressioonide näitel. Ajal, mil NSVL õigusjärglane Vene Föderatsioon ründab taas kord vaba maailma, on bändi sõnul tähtis meelde tuletada, kui õõnes ja eksitav on igasugune Vene võtmes arutelu inimõiguste ja ”rahvaste päästmise” teemal. Ka Eesti ühiskonnas on murettekitavalt sageli kõlamas loosungeid agressorriigi valikute toetuseks (meenutagem kas või Aivo Petersoni juhtumit), kuid pidagem meeles, et tõelise vabaduse propageerimine ei saa käia käsikäes ajalooliste kuritegude tunnistamata jätmise ja repressioonimuuseumite keelustamisega – praktikad, mida Venemaa praegugi süüdimatult rakendab.
Tankist avaldas 24.mail muusikavideoga singli ”The More Equal”, mille kaadrid on filmitud mullu Hard Rock Laagri pealaval toimunud kontserdil. Lugu on pärit bändi peagi ilmuvalt teiselt kauamängivalt “Forced Equal” ja on Tankisti esimene pala, mille peamine muusika autor on ansambliga 2019. aastal liitunud kitarrist Martin Väinmaa. ”Seadsin endale eesmärgiks kirjutada Tankisti stiilis kiirem lugu,” kommenteeris Martin loo sündimist. ”Näitasin oma versiooni bändile ja Kevin lihvis seda veelgi tankistilikumaks. Soolod, mille rebu on mõistagi nutikus, improviseerisin lähtudes Yngwie Malmsteenilt laenatud sügavast ja mõtlemapanevast deviisist "more is more",” lisas muusik. Tankisti juhtfiguur Kevin Marks täpsustas, et tulevane album ongi Tankisti mõistes uuenduslik, sest erinevalt varasemast ei pärine osade lugude muusika enam üksnes tema sulest. “Muide, antud loos kõlab ka eriti vägev meeskoor, mille me spetsiaalselt salvestuseks kokku kutsusime,” juhtis ta veel tähelepanu käesoleva singli võimsale kulminatsioonile, “oma hääle andsid nii vilunud koorilauljad kui ka mõned Eesti metal-muusikud."
Tankist avaldas 7.juunil animeeritud videoga singli "The Gulag Archipelago". Loole telliti muusikavideo Itaalia režissöör-animaatorilt Moreno Tempinilt. Aleksander Solženitsõni suurteosele viitava pealkirja ja süngete visuaalidega lugu viib vaataja retkele läbi Nõukogude vangilaagrite õudusest inspireeritud düstoopia. "Nõukogude Liidu viha inimloomuse vastu ning iha võimu järele viis lugematu arvu inimeste vaimse ja füüsilise hävitamiseni," kommenteerib albumi temaatikat bändi juhtfiguur Kevin Marks, "eestlaste ja paljude teise Ida-Euroopa rahvaste ajaloos on see väga valus periood." Tema sõnul mõistis Moreno bändi visiooni suurepäraselt ning lõi heas mõttes koleda ja repressiivse kunstiteose, mis ei ilmesta ainult seda lugu, vaid ka kogu uue albumi kontseptsiooni.
Eesti metal-bänd Tankist avaldas 28.juunil Nõukogude sunnitöölaagrite näitel totalitaarsete režiimide repressioone hukka mõistva teemaalbumi ”Forced Equal”. Bändi järjekorras teine kauamängiv lähtub stilistiliselt thrash metal’i alusraamistikust, ehitades sellele aina süngemaid ja eksperimentaalsemaid black ja death metal’i kihte. Plaat on kohe saadaval digitaalselt ja ette saab tellida ka lisalugudega laiendatud CD-versiooni.
Bändi juhtfiguur Kevin Marks kommenteerib, et kõigi liikmete koostöös sündis Tankisti kõige õudsem, vihasem ja mitmekülgsem väljaanne. “Albumi teemaks on repressiivne kord, mis ei pilguta inimloomust moonutades silmagi,” ütleb ta ja täpsustab, et teemaalbumit läbib otsast lõpuni üks narratiiv, mille peategelane on ise üks rõhujatest, kes inimesi asumisele ja laagritesse saadab, kuid võimutsejate soosingu kadumisel langeb ka ise Gulagide püünisvõrku. “Võika teema toetuseks pidi ka muusika muutuma jõhkramaks nii et leidsime teatud motiivid, mõtted ja harmooniad, millega anda edasi totalitaarse hirmuvalitsuse kõduneva rusika hõngu,” lisas ta rõhutades, et pika pühendunud töö tulemusel on sündinud plaat, milles ei pea pettuma ükski vana ega uus kuulaja.
Laulutekstide kaasautor Fengarm avab temaatikat veelgi: ”Kevin otsustas teemaalbumi loomise pärast Solženitsõni “Gulagi arhipelaagi” lugemist ja teades, et kirjutame tekstid niikuinii koos, olin mõttega kohe päri.” Ta lisab, et ainest andsid veel teisedki teosed, eeskätt Šalamovi “Kolõma jutud” ja Kevini kui ajaloolase sügavad teadmised totalitaarsete režiimide orkestreeritud katastroofide kohta. “Tankisti jutustatav lugu on küll fiktsioon, ent iga kirjeldatud sündmus on inspireeritud tegelikest oludest ja polnud harv juhus, kui mõnda aega pärast mõne teksti kirjutamist lugesime sarnasest, ent veelgi traagilisemast ja jälgimast ajaloolisest sündmusest neis laagreis,” ilmestab ta teema hoomamatut ebainimlikkust.
Lisaks Tankisti püsiliikmetele teevad albumil kaasa ka külalisesinejad. Loitsu laulja Ahto-Lembit Lehtmets andis oma hääle refräänile kaheksandas palas “Purity Spiral”. Albumi laiendatud CD-versioonil astub külalisena üles bändi endine kitarrist Ivo Laanelind, kelle virtuoosne mängustiil vürtsitab soologa 12. lugu “Xenos”. Kogenud koorilauljad ja mõned Eesti metal-muusikud võtsid osa massiivse meeskoori salvestusest lugudel “The More Equal” ja “Commandant’s Orders”.
Tankist tõi 18.augustil kodulinnas Võrus live-esitlusele uue albumi “Forced Equal”. Kaastegevad ansamblid Nahakiin ja Raev. 9.septembril oli plaadiesitlus Tallinnas Paavli Kultuurivabrikus. Soojendajateks Humanity (death metal) ja Skoone (hardcore punk). 23.septembril esitleti plaati Pärnus Kultuuribaaris Garaaž mestis Pärnu kohaliku metal-viisikuga Raev ja retropunkbändiga Koopaorav.
Balti riikide ühed tuntumad thrash metal’i bändid Tankist (EE), Terror Activator (LV) ja Shvininiai Sharvai (LT) korraldasid regioonis ühise tuuri marsruudil Tartu-Riia-Vilnius ja esitlesid iga kolme ansambli tänavu ilmunud uusi albumeid. Tuuri raames avaldati ka eksklusiivne kogumikkassett “Unstable Existence: A Baltic Thrash Dissection”. Avakontsert leidis aset 2.novembril Tartus klubis Rock & Roll.
23.novembril avaldas bänd voogedastusplatvormidel oma J.M.K.E. laenloo ”Tsensor”, mis tuli esimest korda elavale ettekandele 24.novembril Tapperis.
Tankist lõi kaasa Leedu blackened speed metal’i bänd Night Slasher debüütalbumi esitlustuuril. Sündmused toimusid 22.märtsil Tartus klubis Rock & Roll ja 23.märtsil Tallinnas Black Magic Estonias.
Soome üks varasemaid thrash metal’i bände Prestige esines 10.mail Tartus klubis Rock & Roll koos siinse thrash’i liidri Tankisti ja teisegi 80ndatest pärit Soome grupiga Damage SFP. 28.juunil esines Tankist Vana-Vigalas festivalil Hard Rock Laager.
Tankist andis kontserdi 9.novembril Tartus Aparaaditehase Armastuse saalis minifestivalil Must Kurg 2024.
Faktid
Tankist on:
Kevin Marks (24.11.1997) – kitarr, vokaal
Martin Väinmaa (12.01.2001) – kitarr
Margus Traumann (01.10.1994) – bass
Simo Atso (11.01.2001) – trummid
Muud huvitavat
https://tankist.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/bandtankist/
https://www.instagram.com/tankistband/
https://www.youtube.com/channel/UC4XoUkLCmSFo1rCJAcyCqyg
Seotud videod
Tankist - The Gulag Archipelago
Artist: Tankist
Lugu: The Gulag Archipelago
Album: Forced Equal
Aasta: 2023